Uczniowie ze Zbąszynia w Izraelu (zdjęcia)

08:09

20 września 2011

Lech Kwieciński

Dziennikarz redakcji informacji Radia Zachód

(Visited 347 times, 1 visits today)

Od 6 do 12 września dziesięcioro uczniów Zespołu Szkół nr 1 im. Stefana Garczyńskiego w Zbąszyniu wraz z opiekunkami Magdaleną Heinke oraz Anną Sołtysik-Śliwą wyjechało do miasta Ashdod w Izraelu w ramach projektu Polsko–Izraelskiej Wymiany Młodzieży. Radio Zachód dostało relację uczestników tej wyprawy.

We wtorek 6 września o godz. 14  grupa rozpoczęła swą przygodę, kierując sie busem na berlińskie lotnisko Tegel. Stamtąd wylecieliśmy do Tel-Avivu.

Czterogodzinna podróż samolotem była dla wielu z nas pierwszą w życiu i na pewno dostarczyła wielu emocji. W środę o godzinie 3 nad ranem czasu izraelskiego szczęśliwie wylądowaliśmy w Izraelu. Nasi izraelscy koledzy czekali na nas na lotnisku z powitalnym transparentem, co było bardzo zaskakujące i wzruszające.

Pierwszego dnia, po kilku godzinach snu w domach rodzin goszczących, wszyscy udali się na zajęcia do zaprzyjaźnionej szkoły Mekif Alef High School. Tam wzięliśmy udział
w warsztatach integrujących oraz pierwszych prezentacjach dotyczących naszego projektu
„Moj bohater”. Strona izraelska przedstawiła nam swoje „osobowości”, które odgrywają znaczącą rolę w ich życiu. Następnie wszyscy dzieliliśmy się spostrzeżeniami i refleksjami dotyczącymi wybranych przez nich osób. Był to bardzo interesujący i pouczający dzień.

W czwartek udaliśmy się do Jerozolimy. Zaczęliśmy od zwiedzania Instytutu Yad Vashem, mieszczącego największe muzeum poświęcone ofiarom Holokaustu. Następnie nasi izraelscy przyjaciele zabrali nas do bardzo ciekawego miejsca, tzw. „Time Elevator”, w którym odbyliśmy wirtualną podróż po historii Jerozolimy. Po tej „podróży” przyszedł czas
na zwiedzanie starego miasta Jerozolimy – dla nas było to bardzo wzruszające przeżycie. Odwiedziliśmy miejsce szczególne dla chrześcijan – Bazylikę Grobu Pańskiego,  która mieści trzy ostatnie stacje drogi krzyżowej: Golgotę, biblijne miejsce ukrzyżowania Jezusa, kamienną płytę, na której złożone zostało ciało Chrystusa po zdjęciu z krzyża oraz Grób Pański.

Następnym przystankiem było najbardziej znane miejsce w Jerozolimie –  święte miejsce Żydów – Ściana Płaczu. Każdy z nas mógł pomodlić się w tym miejscu. W oddali rysowało się Wzgórze Świątynne ze złocistą Kopułą Skały, którego niestety nie mogą zwiedzać ani chrześcijanie, ani Żydzi, gdyż pozostaje we władaniu arabów.

Kolejnego dnia udaliśmy się do stolicy Izralea – Tel-Avivu – gdzie odkrywaliśmy tajemnice starego portu Jaffa przy pomocy ekscentrycznego przewodnika oraz kupiliśmy mnóstwo pamiątek na słynnym targu „Szuk Caramel”.

W dzień żydowskiego święta – Szabat, które zaczyna się w piątek wieczorem, a kończy
w sobotę po zachodzie słońca, polscy uczniowie, spędzający czas w domach rodzin goszczących, mieli okazję poznać bliżej obyczaje, kulturę, religię i kuchnię izraelską.
W piątek wszyscy wzięliśmy udział w kolacji „Kabalat Szabat”, a w sobotę czas upłynął nam na plaży w Ashdod, gdzie korzystaliśmy z kąpieli słonecznych oraz pływaliśmy w Morzu Śródziemnym. Temperatura sprzyjała takiej aktywności – temperatura powietrza około 35, a woda powyżej 25.

Ostatni dzień naszego pobytu upłyną w szkole na warsztatach dotyczących projektu
„Mój Bohater”, a po spędzonym po południu w domach izraelskich przyjaciół wzięliśmy udział w pożegnalnej kolacji podsumowującej cały wyjazd. I tak w niedzielę, około północy, nadszedł nieunikniony moment pożegnania i wyjazd na lotnisko Beng Gurion w Tel-Avivie. Pożegnanie było trudne. Młodzież polska i izraelska w ciągu tak krótkiego pobytu zdążyła się ze sobą bardzo zaprzyjaźnić, tak więc łzom nie było końca.

Warto dodać, że uczniowie przez cały czas pobytu w Izraelu komunikowali się tylko w języku angielskim, co na pewno przyczyniło się do poprawy ich umiejętności językowych.
Pobyt w ramach projektu finansowany był z pieniędzy Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jesteśmy jedną z dziesięciu szkół w Polsce, które otrzymały fundusze na realizację takiego przedsięwzięcia.

Teraz czekamy na rewizytę naszych izraelskich znajomych w Zbąszyniu. Przyjeżdżają już
9 października i zrobimy wszystko, aby  pobyt w naszym mieście był dla nich niezapomniany.

(tekst: HM, foto: archiwum szkoły)

(Visited 347 times, 1 visits today)

Jedna myśl na temat “Uczniowie ze Zbąszynia w Izraelu (zdjęcia)”

1. Tylko pamietajcie dzieciaki, jak bedziecie teraz chciały wyjechac na wakacje do kraju arabskiego to wymieńcie paszport. Izraelska wiza konczy podróż na lotnisku.