Inwestować w lotnisko czy może postawić na kolej?

12:00

17 stycznia 2018

Artur Steciąg

Dziennikarz działu informacji, wydawca Popołudniówki (tel.  68 455 55 27)

(Visited 1 168 times, 1 visits today)

Lotnisko w Babimoście znów budzi sporo kontrowersji…

Mimo, iż z lubuskiego portu lotniczego korzysta coraz więcej osób, władze Zielonej Góry postanowiły wstrzymać swoje dofinansowanie połączeń lotniczych z Warszawą.

Od niemal roku realizuje je państwowa spółka PLL LOT, która nie wyklucza też uruchomienia kolejnych lotów z Babimostu. Testowane było m.in. bezpośrednie połączenie z Lwowem, samorząd województwa marzy też o lotach do innych krajów europejskich.

Czy wzrost liczby pasażerów korzystających z portu lotniczego Zielona Góra – Babimost świadczy o tym, że warto inwestować w lotnisko w Babimoście? Czy też władze Zielonej Góry mają jednak rację, że wstrzymują się z dofinansowaniem lotów do stolicy?

A może zamiast samolotów postawić na kolej i miliony złotych wydawane na połączenie lotnicze ze stolicą przeznaczyć na pociągi, z których korzysta coraz więcej Lubuszan? Gdzie, Państwa zdaniem, powinny się uruchomić nowe połączenia kolejowe?

Zapraszam do dyskusji: 68 324 22 55 lub 801 327 462

Artur Steciąg

(Visited 1 168 times, 1 visits today)

13 myśli na temat “Inwestować w lotnisko czy może postawić na kolej?”

  1. mosty drogi . lotnisko jest potrzebne tak samo jak WIELKOPOLSKI przy GORZOWIE

  2. inwestowanie w lotnisko w Babimoście ma taką samą wartość jak pomysł budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego pod Warszawą, w rejonie gdzie są istniejące lotniska w Warszawie, Łodzi, Modlinie, Bydgoszczy czy Radomiu. „Przewozy Regionalne: więcej Lubuszan wybiera kolej. Cała spółka drugi rok z rzędu od 15 lat będzie na plusie” – Dyr Pawlak z Polregio! poza tym ultralekkie samoloty biznesmenów z powodzeniem wylądują na Przylepie czy na łące pod Gorzowem – im potężne lotniska nie są potrzebne

  3. Lotnisko nobilituje aktualną władzę samorządową lecz niestety zarazem to lotnisko jest poa i jest przyczynkiem do obstawienia przez koalicjękilku ważnych stanowisk

  4. Witam, mieszkam w Rzepinie Autostradą do lotnisk w Poznaniu i Berlin-Schönefeld mam 90minut tyle samo czasu zajmuje mi dojazd do Babimostu:( Gdzie na tamtych lotniskach jest po kilku przewoźników, wybór jest prosty. A Babimost można połączyć z S3 i przeznaczyć pod Cargo. W Rzepinie ponad 10 lat temu powstało kolejowe centrum logistyczne i przez okres ok. 10 lat stało puste (co zaobserwowałem) potem pocięto suwnicę na złom, miały być Tiry na tory a wyszło tory na Tiry, nie rozumiem czemu to nie wypaliło, teraz coraz częściej widzę ciężarówki tranzytem jadą na wagonach PKP. A odnośnie transportów pasażerskich w/g mnie jest coraz gorzej. Jak studiowałem w Poznaniu z 10 lat temu było ok.6połączeń osobowych bezpośrednich Rzepin -Poznań a bilet kosztował 14zł, a obecnie jest 2 połączenia osobowe z przesiadką i czekaniem w Zbąszynku i 6 Eurocity po ok. 80zł za bilet, Może podejmiemy decyzje jak Wielkopolska i kupimy 30 składów Pesa Elf na przewozy regionalne Polskiej produkcji PESA Bydgoszcz i założymy Kolej Lubuską. Pozdrawiam Bronisław.

  5. Kolej to podstawa iw ięcej ludzi przewiezie. Transport szynowy powinien byc kregosłupem transportowym województwa. I w to trzeba inwestować. Niestety ten transport jest na poziomie wschodniej Polski obecnie… Kilka pociągów, brak taktów, wiele liniii lokalnych w stanie agonalnym…Kolej jest dla wszystkich, samoloty głównie dla polityków Lubuskich….

  6. WOJ LUBUSKIE TO WOJ ZMIERZCHU zlikwidowano mozliwosci rozweojowe; na dzis perspektywa to kolej i kom. autobusowa,LOTNISKO TO sprawa LOTU I zainteresowanych politykow.CHCA latac niech placa.

  7. LUBUSKIE najbardziej ubogi region- loty biznesowe bzdura

    z Gorzowa do Warszawy autem 4 godz,

  8. Wstyd aby wiele miast, kóre jeszcze 20-30 lat temu miały kolej do dziś jej sie nie doczekały mimo, że Polska w UE…. strat z okresu transformacji nie odrobiono do dziś….. Skandal. Kolej jest miastotwórcza od lat obiecuja pociągi do Gubina, Krośna Odrzańskiego i gdzie one? Kiedy kolej do Lubska? Czy tam gorsi mieszkańcy wojeództwa mieszkają? Tos amo tyczy się całych Dolnych Łużyc-które sa wykluczonym terenem komunikacyjnie.

  9. Pierwszeństwo ma zapewnienie komunikacji kolejowej mieszkańcom wojeództwo, jak to będzie to wtedy politycy mogą wymyślac fanaberie… typu lotnisko w Babimoscie.

  10. Łeknica-tak szeroko chwalona przez wojeództwo i propagowana od lat bez kolei-a jeszcze w latach 80 i 90 XX wieku pociągi tam docierały pasażerskie….. Dziś nie ale za to lotnisko ważne hahahahaha Jak rowijac turystykę jak nie ma jak dojechac po terenie województwa do miast i miasteczek? Kolej to transport ekologiczny i najlepszy.

  11. Lotnisko w Babimoście nie ma sensu. Dojazd z jakiegokolwiek miejsca w województwie zabiera zbyt wiele czasu, bezpiecznego parkingu brak, a przeloty w zasadzie tylko do stolicy. A to, że różni sportowcy przylatują i odlatują z tego lotniska nie jest argumentem, bo dlaczego mają za to płacić wszyscy mieszkańcy województwa. Dla mnie ważniejszy jest rozwój ( a w zasadzie przywrócenie) transportu kolejowego i lokalnego autobusowego, bo z nich korzysta więcej lubuszan.

  12. No to jeśli przewozy rosną to wypada wreszcie coś reaktywować. Czerwieńsk – Krosno Odra. – Gubin / Guben, Żagań – Głogów? Lepiej jest mieć klapy na oczach i nie reagować na rozbiórkę linii Wolsztyn – Nowa Sól – Żagań pod budowę jakiejś idiotycznej ścieżki rowerowej za 11 milionów a linia mogła by służyć w przyszłości do ponownego prowadzenia ruchu pasażerskiego w kierunku Poznania. Rozebrana została linia Sulechów – Wolsztyn, Gorzów Wielkopolski –
    Myślibórz – Pyrzyce najkrótsza trasa kolejowa łącząca Gorzów Wielkopolski ze Szczecinem.

  13. Nie akceptuję argumentów negujących lotnisko – jestem za inwestycjami w/rozwojowi kolei i lotniska.

    (1) Inwestycje w kolej to min./ ok. 1-2 mln PLN (?) na km (czasem nawet 10 mln PLN/km, jak czytałem o trasie Wrocław – Kluczbork). Aby sprostać tylko potrzebom w komentarzach, potrzeba setek/tysięcy mln PLN. Lotnisko wymaga mniej.
    (2) Lotnisko jest po inwestycjach w infrastrukturę. Przy nakładach na „rozchulanie” będzie wzrost pasażerów / cargo + dodatkowo może znajdą się inwestorzy komercyjni, którzy finalnie udowodnią sens ekonomiczny lotniska. Ubolewam, że jako takie jest obecnie na minusie :(
    (3) Również ubolewam nad stanem infrastruktury kolejowej w województwie – np. dostanie się do Berlina przez Krosno/Gubin to koszmar – chciałbym aby to się zmieniło.
    (4) Lotnisko obsługuje przede wszystkim inne potrzeby niż kolej – obszar konkurencji jest mały.

Dodaj komentarz