Muzyka w Raju 2016

11:58

8 sierpnia 2016

Grzegorz Bugaj

Kierownik Działu Rozrywki Radia Zachód   +48 68 4555 504

(Visited 3 213 times, 1 visits today)

 

Kto wystepuje w tym roku w Paradyżu? Wszelkie informacje poniżej:

Aira Maria Lehtipuu 

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/05 aira maria lehtipuu fot. cezary zych ramka

Fińska skrzypaczka specjalizująca się w wykonawstwie muzyki barokowej, ale także muzyki tradycyjnej, przede wszystkim skandynawskiej. Studiowała w Finlandii, na Węgrzech i w Holandii. Od ponad dziesięciu lat jej nazwisko pojawia się regularnie w składach: Capriccio Stravagante, L’Arpeggiata, Helsinki Baroque Orchestra, Holland Baroque Society, Al Ayre Espanol. W roku 2010 została laureatką konkursu Premio Bonporti.

Anna Besson

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/08 anna besson ramka

Anna Besson jest laureatką Fundacji Cziffra oraz absolwentką CNSMD w Paryżu i konserwatorium w Genewie. Została zauważona dzięki sukcesom w wielu krajowych oraz międzynarodowych konkursach. Zapraszana jest na festiwale we Francji i za granicą, gdzie ma okazję występować między innymi z Geneviève Laurenceau, Arnaud Thorette, Antoine Pierlot, Johan Farjot, Yann Dubost, le Quatuor Debussy, Jonas Vitaud, Juliana Steinbach, Pauline Haas.
Obok gry na flecie współczesnym Anna Besson poświęca się także grze na flecie traverso. Występuje regularnie z zespołami Orfeo 55, Ensemble Matheus, La Grande Ecurie et La Chambre du Roy, Les Ambassadeurs, Insula Orchestra, Musica Humana, l’Ensemble Les Timbres.
W ostatnich latach szczególnie dużo uwagi poświęca pracy w kwartecie Nevermind, a także projektom łączącym muzykę klasyczną i ludową.

Anna Danilevskaia

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/21 anna danilevskaia muzyk 01

Urodziła się w Petrsburgu w rodzinie muzyków, ale od wielu lat mieszka we Francji. Gra na fideli oraz na fletach, a studiowała w Barcelonie u Pedro Memlsdorffa, w Lyonie u Pierre’a Hamon oraz w Schola Cantorum Basiliensis. Jest laureatką wielu nagród indywidualnych i zespołowych na konkursach muzycznych w Niemczech i Szwajcarii. Występowała między innymi z Canto Coronato, Currentes, Trenca, Amadis, La Morra. W ubiegłym roku, razem z zespołem Solazzo została laureatką konkursu w Yorku.

Corina Marti

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/15 corina marti ramka
Corina Marti jest jedną z barwniejszych postaci bazylejskiego środowiska muzyki dawnej. Dotarła tam z Lucerny, gdzie studiowała grę na klawesynie i flecie prostym. W czasie studiów w Bazylei jej specjalnością stała się muzyka późnośredniowieczna i renesansowa, którą studiowała pod kierunkiem Pierre’a Hamon i Kathrin Bopp. Dzisiaj sama jest profesorem w Schola Cantorum Basiliensis, a jednocześnie koncertuje i nagrywa, przede wszystkim z zespołem La Morra, którego jest współzałożycielką i współliderem, ale także jako solistka i członek duetów, które tworzy m.in. z Michałem Gondko i Cataliną Vicens. Nie rezygnuje z muzyki późniejszej, którą wykonuje między innymi z zespołami Jordi Savalla.

Davide Monti

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/06 davide monti ramka

Davide Monti to skrzypek nietypowy, mniej zainteresowany wirtuozerią i techniczną pirotechniką, a bardziej wykorzystaniem swego instrumentu do szeroko rozumianej komunikacji. Wykonawczą wszechstronność i charyzmę zawdzięcza indywidualnemu i eklektycznemu wykształceniu, a także współpracy z uznanymi w świecie muzykami i zespołami (T. Koopman, M. Radulescu, L. U. Mortnesen, G. Garrido, D. Fasolis, E. Kirkby, R. Invernizzi, EUBO).

Z równą pasją i satysfakcją pracuje w małych formacjach (duet Arparla, zespół il Falcone, Accademia Strumentale Italiana), jak i w orkiestrach, z którymi występuje jako lider i solista (Il Tempio Armonico, Ensemble Elyma, Musica Reservata, Cappella S. Giustina).
Jego poszukiwanie estetyczne koncentrują sie na improwizacji i retoryce muzycznej, które stanowią najważniejsze aspekty wykonawstwa historycznego.

Doron Schleifer

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/19 doron schleifer ramka

Rozpoczynał swoje spotkanie z muzyką jako chłopiec, śpiewając w synagodze, w której kantorem był jego ojciec. Jest absolwentem Akademii Muzyki i Tańca w Jerozolimie, a studia kontynuował w Bazylei, gdzie obecnie mieszka. Występuje jako solista i członek wielu zespołów, ale szczególnie znany jest jako współzałożyciel wokalnej formacji „Profeti della Quinta”, w skład której wchodzą muzycy izraelscy osiedli w Szwajcarii.

Enea Sorini

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/20 enea sorini ramka
Urodził się w Urbino we Włoszech. Przez piętnaście lat śpiewał w chórze Pesaro Pueri Cantores. Jest absolwentem szkół plastycznych w Urbino, gdzie uczył się rysunku i rzeźby. Ostatecznie zdecydował się na naukę śpiewu w konserwatorium w Pesaro. Jest aktywny na polu muzyki średniowiecznej i barokowej. Regularnie występuje z zespołem Micrologus, w którym śpiewa oraz gra na cymbałach i instrumentach perkusyjnych. Współpracuje także z formacją Bella Gerit oraz z Les Musiciens de Saint Julien. Pracował także z belgijskim tancerzem i choreografem Sidi Larbi Cherakaui. Jako śpiewak barokowy specjalizuje się głównie w wykonywaniu repertuaru siedemnastowiecznego.

Ivo Haun Oliveira

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/18 ivo haun ramka

Ivo Haun urodził się we Francji, ale dzieciństwo i młodość spędził w Brazylii. Początkowo uczył się gry na gitarze, ale po kilku latach i pierwszych kontaktach z muzyką dawną zdecydował się na naukę śpiewu, a następnie na wyjazd do Bazylei i podjęcie studiów w klasie Geda Türka. Już w trakcie studiów aktywnie koncertował biorąc udział w produkcjach kierowanych m.in. przez Andreę Marcona, Dominique Visse’a, Tona Koopmana i Martina Gestera. Właśnie z tym ostatnim pojawił się w roku 2011 w Poznaniu w czasie pierwszej edycji Poznan Baroque, występując w ramach projektu Génération Baroque. W kolejnych latach wykrystalizowały się jego zainteresowania muzyką barokową, ale także twórczością renesansową i średniowieczną. W tym zakresie współpracuje m.in. z zespołami La Morra, Voces Suaves oraz Basler Madrigalisten.

Jean Rondeau

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/11 jean rondeau ramka

Przez ponad 10 lat uczył się pod kierunkiem Blandine Verlet. Następnie studiował techniki realizacji basso continuo, grę na organach, fortepianie, jazz i improwizację oraz dyrygenturę. Naukę kontynuował w Conservatoire National Supérieur de Musique w Paryżu oraz Guildhall School of Music and Drama w Londynie.
W 2012 roku, w wieku zaledwie 21 lat, został jednym z najmłodszych laureatów Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego w BrugiiW tym samym roku zajął II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym towarzyszącym festiwalowi „Praska Wiosna”. W 2013 roku został uhonorowany nagrodą francuskiego radia publicznego – Prix des Radios Francophones Publiques. Na początku 2015 roku, nakładem Warner Classics, ukazał się pierwszy solowy album artysty – Imagine – poświęcony muzyce J.S. Bacha, a podczas dorocznej gali wręczenia nagród Victoires de la Musique Jean Rondeau otrzymał tytuł „Instrumentalnego Odkrycia Roku” – „Revelation Instrumental de l’année”. Jego druga płyta „Vertigo” ukazała się w roku 2016.
Regularnie koncertuje z kwartetem Nevrmind oraz z zespołem jazzowym Note Forget.

Joanna Boślak-Górniok

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/02 joanna boslak gorniok ramka

Jest jedną z najbardziej doświadczonych polskich klawesynistek. Studiowała w Katowicach i w Strasburgu. Od piętnastu lat jest stałym członkiem orkiestry Arte dei Suonatori. Od ubiegłego roku pracuje nad rozwojem własnego projektu orkiestrowego Kore, do współpracy w którym zaprosiła grupę zagranicznych i polskich muzyków, przede wszystkim młodszego pokolenia. Joanna Boślak-Górniok pracuje na Uniwersytecie Śląskim i pracuje nad doktoratem poświęconym zagadnieniom wykonawczym muzyki Jacoba Frobergera.

Kore

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/01 kore ramka

Projekt orkiestrowy zainicjowany przez Fundację Muzyki Dawnej „Canor” oraz polską klawesynistkę Joannę Boślak-Górniok. W zespole spotykają się muzycy z kilku krajów ze znaczącym udziałem muzyków polskich. Kore jest miejscem spotkania wykonawców wywodzących się z różnych tradycji wykonawczych i różnych pokoleń. Dla muzyków starszych jest okazją do przedstawienia ich własnej wizji muzyki barokowej. Dla młodszych to szansa na zdobywanie doświadczenia i wypracowywania własnej estetyki. Od czasu swojego ubiegłorocznego występu w Poznaniu, orkiestra zrealizowała kilka projektów we współpracy z Filharmonią Narodową w Warszawie oraz spełniała rolę orkiestry festiwalowej na festiwalu „Muzyka w Raju”.

La Morra

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/14 lamorra muzyk 06
międzynarodowa formacja, która poświęca się wykonawstwu muzyki powstałej w Europie w okresie tzw. Jesieni Średniowiecza i Wczesnego Renesansu.
Zespół wywodzi się z kręgu Schola Cantorum Basiliensis i łączy w swej pracy artystycznej zdobycze nauki w dziedzinie historii muzyki z bezpośrednim, twórczym muzykowaniem podporządkowanym kodowi estetycznemu i naturze wykonywanego repertuaru. Zespół działa pod kierownictwem artystycznym Coriny Marti i Michała Gondko w Bazylei, w bliskim sąsiedztwie Scholi Cantorum Basiliensis oraz miejscowego uniwersytetu, z których bogatego zaplecza naukowego korzysta przy realizacji własnych projektów.
Zespół występował w całej Europie i w USA i ma swoim koncie osiem produkcji fonograficznych.

Louis Creac’h

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/09 louis creach ramka

 

Ukończywszy kursy skrzypiec współczesnych w Breście i Paryżu, Louis Creac’h podjał studia w zakresie gry na skrzypcach barokowych pod kierunkiem Hélène Houzel. Podjął także studia dyrygenckie w Abbaye aux Dames de Saintes, gdzie ma okazję pracować z Alessandro Moccia i Ageet Zweistra, a także z Philippem Herreweghe, Markiem Minkowskim, Sigiswaldem Kuijkenem i Robertem Levinem. Brał udział w kursach mistrzowskich w Aix en Provence (z Alice Piérot) oraz w Brecon (z Rachel Podger). Szeroki program studiów i kursów pozwolił mu na bardzo wczesne dołączenie do najbardziej znanych francuskich zespołów barokowych, między innymi Ensemble Pygmalion, Correspondances, Les Musiciens du Louvre-Grenoble, Le Concert Spirituel czy Le Poème Harmonique. Będąc przede wszystkim muzykiem orkiestrowym, nie zaniedbuje jednak muzyki kameralnej, występując z Nevermind, klasycznym kwartetem smyczkowym (kwartet Mithis), triem fortepianowym (Anima Mea) oraz grając sonaty.

Louna Hosia

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/25 louna hosia ramka

Fińska wiolonczelistka, a także początkująca gambistka. Studiowała w Helsinkach i w Barcelonie, a ponadto brała udział w wielu kursach mistrzowskich w całej Europie. Związana jest z fińskimi zespołami: Helsinki Baroque Orchestra, Opus X Baroque Orchestram Sixth Floor Orchestra, Helsinki Cello Ensemble, Ensemble Recordanza, ale występuje także za granicą, współpracując między innymi z Concerto Copenhagen, Les Ambassadeurs oraz Kore. W Paradyżu pojawi się po raz pierwszy.

Yukie Sato

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/17 yukie sato ramka

Japońska śpiewaczka od kilku lat mieszkająca, studiująca i działająca w Bazylei. Jest laureatką pierwszej nagrody na II Konkursie Wokalnym Muzyki Dawnej „Canticum Gaudium” w Poznaniu w roku 2013, a także laureatką nagród i wyróżnień na kilku innych konkursach wokalnych w Europie i USA. Na swoim koncie ma pierwsze role operowe i współpracę z, między innymi, Rinaldo Alessandrinim oraz Andrea Marconem. Obok muzyki barokowej, śpiewa także repertuar średniowieczny i renesansowy. Jest współzałożycielką zespołu Solazzo, który w ubiegłym roku zwyciężył na Early Music International Yound Artists Competition w angielskim Yorku.

Marianna Henriksson

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/03 marianna henriksson ramka

Urodziła się w Helsinkach i na tamtejszej Akademii Muzycznej rozpoczęła studia, które kontynuowała w Berlinie. Brała też udział w licznych kursach prowadzonych przez czołowych klawesynistów europejskich. Od kilku lat krąży pomiędzy Helsinkami i Berlinem, ale występuje w całej Europie zarówno jako członek orkiestr i zespołów kameralnych, jak i solistka. Dużą część swojego czasu poświęca projektom interdyscyplinarnym, przede wszystkim związanym z tańcem oraz skandynawskiej muzyce ludowej. W Poznaniu występowała najpierw jako uczestnik projektu EUBO, a następnie z zespołami Les Ambassadeurs i Kore, których jest stałą członkinią.

Michał Gondko

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/16 michal gondko ramka

Warszawianin od wielu lat mieszkający w Szwajcarii i z pewnością najbardziej znany polski muzyk zajmujący się muzyką średniowieczną i renesansową. Początkowo studiował grę na gitarze klasycznej, ale po wyjeździe z Polski poświęcił się wyłącznie grze na instrumentach dawnych. Studiował pod kierunkiem Hopkinsona Smitha. Jest współtwórcą i współliderem zespołu La Morra, z którym koncertuje i nagrywa płyty cieszące się olbrzymim uznaniem publiczności, ale także środowiska muzykologicznego. Współpracuje z wieloma artystami (Emma Kirkby, Jordi Savall, Ensemble Saraband) i coraz częściej występuje z recitalami. Jego najnowsza płyta poświęcona jest polonikom w europejskiej renesansowej muzyce lutniowej.

Myriam Rignol

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/23 myriam ramka

Myriam zaczęła grać na violi da gamba jako siedmiolatka w Perpignan. Dziewięć lat później studiowała już w klasie Marianne Muller w konserwatorium w Lyonie. Przez rok była też studentką Rainera Zipperlinga w Kolonii. Korzystała też z uwag Jordi Savalla, Wielanda Kuijkena, Philippe’a Pierlot oraz Emmanuela Balssa. Jest laureatką konkursów muzycznych w Niemczech, Japonii oraz w Belgii. Jest współzałożycielką formacji Les Timbres, a oprócz niego występuje w zespołach: Correspondances, les Arts Florissants, l’Ensemble Pygmalion, Le Poème Harmonique, Ricercar Consort, L’Achéron. Od roku 2011 prowadzi klasę violi da gamba w konserwatorium w Besançon.

Nevermind

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/07 nevermind ramka

Jak zgodnie podkreślają członkowie zespołu: flecistka Anna Besson, skrzypek Louis Cre’ch, gambista Robin Pharo i klawesynista Jean Rondeau, Nevermind to „kwartet”, a więc formacja, w której nie ma lidera i wszyscy mają takie same prawa, ale i takie same obowiązki. Najważniejszym z obowiązków jest dotrzymywanie kroku tym z kolegów, którzy rozwijają się szybciej i w ten sposób wyznaczają kryteria jakościowe dla wspólnej pracy. Członkowie kwartetu znają się i przyjaźnią od wielu lat. Stąd łatwiej im rozwiązywać pojawiające się problemy, z których najważniejszym jest dzisiaj, wobec świetnie rozwijających się karier każdego z nich, znalezienie dostatecznej ilości czasu na wspólne próby i koncerty. Ostatni rok był przełomowy w dotychczasowej historii zespołu. Odbyli kilka tras koncertowych i wydali swoją pierwszą płytę w ramach obejmującego trzy produkcje kontraktu z wytwórnią płytową Alpha.

Pierre Gallon

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/24 pierre gallon ramka

 

Pierre Gallon należy do najciekawszych francuskich klawesynistów młodego pokolenia. Studia w zakresie gry na klawesynie rozpoczął w Caen, a następnie kontynuował je w Paryżu u Oliviera Baumont i Blandine Rannou, rozszerzając swoją specjalizację o basso continuo. Związany jest z kilkoma zespołami i orkiestrami, m.in. la Reveuse, Les Traversées Baroques, Les Musiciens du Paradis, Pygmalion, L’Achéron (z którym wystąpił na Poznań Baroque 2015) oraz Ground Floor. Jego pierwsza płyta solowo poświęcona była muzyce renesansowej ze zbioru Pierre’a Attaingnant.

Reinoud van Mechelen

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/22 reinoud van mechelen ramka 1
Belgijski śpiewak, który urodził się w Louvain, a studia wokalne odbył w Królewskim Konserwatorium w Brukseli. W roku 2007 wziął udział w Académie Baroque Européenne d’Ambronay pracując pod kierunkiem Hervé Niqueta. W roku 2011 dołączył do „Jardin des Voix” Williama Christie i Paula Agnew, co zaowocowało regularną współpracą z Les Arts Florissants i występami na wielu festiwalach europejskich. Kolejne formacje, z którymi nawiązał współpracę to, m.in. Le Concert Spirituel, Les Talens Lyriques, Le Poeme Harmonique, Il Gardellino, l’Arpeggiata, Ausonia, Ludus Modalis, B’Rock, Ricercar Consort, Scherzi Musicali i Insula Orchestra. W roku 2014 zadebiutował w partii Ewangelisty w Pasji Janowej J.S. Bacha i rozpoczął współpracę z teatrami operowymi w Paryżu oraz Bordeaux. W roku 2012 wystąpił na festiwalu Poznań Baroque razem z EUBO.

Robin Pharo

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/10 robin pharo ramka
Robin Pharo rozpoczął naukę gry na violi da gamba w wieku 5 lat. Uczestniczył w kursach prowadzonych przez Paolo Pandolfo i Marianne Muller. We wrześniu 2009 rozpoczął studia w paryskim konserwatorium, gdzie kontynuuję naukę gry na violi da gamba pod okiem Christophe’a Coin.
Pracował pod batutą Sigiswalda Kuijkena, Paul Agnew, Oliviera Schneebeli. Miał również okazję być zaangażowanym przez La Grande Ecurie, gdzie grał pod kierownictwem Jeana-Claude Malgoire’a. Występuje w najbardziej prestiżowych miejscach w Paryżu jak Cité de la musique, w teatrze Champs- Elysées, w kaplicy królewskiej w pałacu wersalskim, w operze w Bastylii. Gra także za granicą, między innymi w Teatrze Węgierskim w Cluj w Rumunii, w Polsce, we Włoszech, w Holandii i Belgii. W 2013 roku został wybrany do współpracy z Leonardo Garcia Alarconem podczas 20. Europejskiej akademii Ambronay poświęconej „Orfeuszowi” Monteverdiego.
Dzięki zespołowi La Réveuse miał w 2010 i 2011 roku okazję pracować z Benjaminem Lazarem w spektaklu „L’autre Monde” i „les États et Empires de la lune” podczas festiwalu „Interférence” w Rumunii oraz w teatrze Sartrouville. Jest członkiem kwartetu Nevermind oraz consortu viol da gamba l’Achéron. Na początku roku nagrał materiał na swoją pierwszą płytę solową.

VivaBiancaLuna Biffi

/var/www/wordpress/wp content/blogs.dir/6/files/2016/08/12 vivabiancaluna biffi ramka

Bardzo wcześnie rozpoczęła naukę w klasie wiolonczeli klasycznej i współczesnej pod kierunkiem Marco Pace. Znajomość technik kompozytorskich i analizy estetycznej pogłębiała u Vilmosa Leskò. Uczestniczyła również regularnie w produkcjach teatralnych, starając się połączyć muzykę klasyczną z muzyką etniczną i eksperymentalną.
W latach 1997-2001 studiowałą grę na fideli i renesansowej violi da gamba w klasie Randalla Cooka oraz śpiew w klasach Richarda Levitta i Dominique’a Vellarda w Schola Cantorum w Bazylei.
Jako śpiewaczka i instrumentalistka współpracowała i współpracuje z wieloma znanymi formacjami muzyki dawnej, wśród których znajdują się: Ensemble Lucidarium, Alla Francesca, Salon des Musiques, La Morra, Ensemble Gilles Binchois i Hespèrion XXI – Capella Reial de Catalunya).
Jest regularnie zapraszana do prowadzenia kursów mistrzowskich i staży w Centre de Musique Médiévale de Paris, w Konserwatoriach w Lyonie i Genewie oraz w Schola Cantorum Basiliensis.

Materiały promocyjne Fundacji Muzyki Dawnej CANOR

(Visited 3 213 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz