Pomimo różnych możliwości przemieszczania ludzi i towarów (kolej, samoloty, szlaki wodne) w dalszym ciągu w Polsce najważniejszym pozostaje transport drogowy. Województwo lubuskie ma w rym zakresie wiele atutów: tranzytowe położenie komunikacyjne między Europą Zachodnią i Wschodnią oraz Skandynawią i Europą Środkową (główne to szlaki Autostrada A2 oraz droga ekspresowa S3), dogodne połączenia drogowe łączące miasta województwa z innymi miastami w Polsce i Europie Zachodniej, osiem drogowych przejść granicznych, w tym najważniejsze na granicy z Niemcami przejście w Świecku, dobrze rozwinięta infrastruktura towarzysząca szlakom drogowym (stacje benzynowe, stacje obsługi, hotele, punkty gastronomiczne itp.), czy też unikalne w skali kraju walory przyrodniczo-krajoznawcze wpływające pobudzająco na rozwój ruchu turystycznego.
Drogi to nie tylko szansa rozwoju, ale i obowiązek inwestowania znacznych sum w budowę nowych i utrzymanie dotychczasowych szlaków. To nie tylko autostrady. Zatłoczone centra mniejszych i większych miejscowości wymagają budowy obwodnic zmniejszających uciążliwości związane z hałasem, zanieczyszczeniem powietrza i bezpieczeństwem mieszkańców. Stare i już przestarzałe rozwiązania komunikacyjne w miastach i mniejszych miejscowościach wymagają przebudowy uwzględniającej wielokrotnie większe niż przed laty natężenie ruchu drogowego. Potrzeby w tym zakresie są znaczne. Czy zostaną zaspokojone i w jakiej części.
W piątym odcinku naszego cyklu zajmiemy się zatem kompleksowo problemem dróg. W środę o 18.10 reportaż pt. „Obwodnica” autorstwa Marka Turowskiego, dotyczący znaczenia jakie dla mieszkańców Wschowy i okolic miał pierwszy etap budowy miejskiej obwodnicy. Po emisji debata o lubuskich drogach (pod redakcją Pawła Mrożka) z udziałem marszałek województwa lubuskiego Elżbiety Polak, burmistrza Żar Wacława Maciuszonka i naczelnika Wydziału Planowania i Funduszy Europejskich Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze Paweła Tondera. W czwartek po 9.00 zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie z nagrodami (pod redakcją Krzysztofa Baługa) w którym pytania merytorycznie nawiążą do informacji przedstawionych w reportażu i debacie.
W finansowaniu zadań wydatnie pomaga LRPO. Dzięki funduszom unijnym ponad 110 km istniejących dróg zostało zmodernizowanych. Oprócz tego pieniądze przeznaczone zostały na budowę nowych szczególnie obwodnic miast i połączeń z tranzytami np. z Autostradą A2. W latach 2007-2013 przyjęto do realizacji niemal 70 projektów drogowych. Łączna wartość tych inwestycji wynosi 504 mln zł (w tym dofinansowanie 382 mln zł). Obecnie trwa nabór wniosków z Działania 1.1 Poprawa stanu infrastruktury transportowej w regionie. Środki na konkurs to 20 mln PLN.
Posłuchaj audycji.